حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

کتاب چهارم، برامدن مردم، مقدمه ۳۷

کتاب چهارم، برامدن مردم، مقدمه ۳۷


اگر بر اساس تصاویر مانده از عهد قجرها قضاوت کنیم، که عمدتا صورتی از گذران معمول قبله عالم است، از آن که نمونه ای در ان میان نیافته ایم که به نحوی نیازمند اضافات و حواشی نباشد و نیز با مراجعه به اسناد دیگر سازمان های نوپای عهد او، از جمله شاخص و شخصیت های روحانی، که گواه سلامت اسناد ندارند، مورخ تکلیفی جز این نمی شناسد که در جای بازبینی و بررسی ناممکن تاریخ قاجار، با ارائه نمونه هایی از وفور نادرستی و جعل در تولید جامعه قجری، به جست و جوی نحوه عمل کرد عواملی برآید که به دنبال قتل عام پوریم برای تولید توهم هستی ملی و قومی و بومی در شرق میانه، به انواع حیل و هرزگی فرهنگی متوسل بوده اند. مثلا به ناصرالدین شاه تصویر بالا و آن بادگیر مشمایی اش دقیق شوید که گویا مشغول رصد رد شکار در منطقه جاجرود است. تمام حدسیات چند عقل معتبر را از غربال امکان گذراندم و سرانجام معلوم کس نشد که حتی اگر آن دوربین به دست را شاه شکارچی بدانیم، در پس چه زائده هایی پناه گرفته، که به مجموعه آنتن تلویزیون و نرده های شکسته می ماند؟
نحوه برخورد علما و نخبگان و روشن فکران ناآگاه ما با مباحث و داده های جدید، به والدینی می ماند که به فرزند جانی خود پناه میدهند و از او حمایت می کنند. آن عکس العملی هم که کتاب خانه مجلس شورای اسلامی در برابر گشودن مدخل حذف سفر ناصرالدین شاه به فرنگ و مشهد و عتبات، در تاریخ معاصر گشودم، نشان داد که دروغ های یهود ساخته تاریخی و فرهنگی برای مردم شرق میانه از جانب چه مراکز و کسانی حمایت و تثبیت می شود.  
«سایت کتابخانه مجلس نوشت: ناصرالدین شاه سه سفر به فرنگ رفت که هدف وی افزون بر آشنایی با اوضاع فرنگستان، تفریح و گردش بود و بعدها گفته شد که این سفرها هزینه گزافی را بر مملکت تحمیل کرد. اما هر چه بود همین مقدار تجددی که در اوضاع شهری ایران پدید آمد بخش مهمی معطوف به این سفرها بود. در واقع نباید تصور کرد که آن سفرها کاملا بی خاصیت بوده است. شاه ایران در این سفرها با اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی غرب آشنا شد و در تصمیمات او تاثیر خود را داشت.
سفر اول وی در سال 1290، سفر دوم وی در سال 1295 ق و سفر سوم در سال 1306 صورت گرفت. در تمام این سال ها سفرنامه نیز نوشته می شد که بعد از مدتی به چاپ می رسید».

به راستی این چه معجزه است که جمع قاجار نویسان، هنوز هم بی نیاز به کم ترین بازبینی، شاه قجر را روانه لندن می کنند و هیچ یک سئوال نمی دهند که تصاویر ورود و حضور شاه زن باره و شکار دوست قجر به اروپاُ در کجا بایگانی است و چرا پرسش در این باره با اطوارهای این و آن برخورد می کند. اینک با انگیزه روحانیت در تایید سفر ناصرالدین شاه به فرنگ آشناییم که از میان آن، صاحب فتوای کار سازی به نام میرزا حسن شیرازی خارج کرده اند تا به مراکز اجتماعی تازه پا و رو به رشد اعلام شود که از ُآغاز سازمان دهی مجدد ایران هیچ اقدامی بی موافقت روحانیت مسئول و تعیین جایگاه و مرتبه و نقش و سهم آنان ممکن نبوده است    

حالا هم این مطلب نوازشگر دروغ های دردانه از سوی یک مرکز پرآوازه فرهنگی، با نام کتاب خانه مجلس شورای اسلامی، برای استحکام و استدلال، رسامی بی ربط زیر را ضمیمه دارد که گویا کسی در سفر فرنگ از صورت شاه قجر ساخته است.

آخوند خراسانی: ملا محمد کاظم (1255- 1329 قمری / 1839 - 1911 میلادی). فقیه اصولی و مرجع تقلید شیعه و رهبر سیاسی عصر مشروطه. وی کوچک ترین پسر ملاحسین واعظ هراتی بود. ملاحسین در مشهد ساکن شده بود و محمد کاظم در همان جا زاده شد و علوم مقدماتی را فرا گرفت و ازدواج کرد. در 1277 قمری / 1860 میلادی مشهد را به سوی سبزوار ترک کرد. در آن جا چند ماهی نزد حاج ملا هادی سبزواری فلسفه خواند و سپس به تهران سفر کرد و نزد ملا حسین خویی و نیز میرزا ابوالحسن جلوه به تحصیل فلسفه ادامه داد. در 1279 قمری / 1862 میلادی راهی نجف شد و تا زمان درگذشت شیخ مرتضی انصاری یعنی مدت دو سال و چند ماه از درس فقه و اصول او استفاده کرد... آخوند از عملکرد سران سیاسی مشروطیت به شدت انتقاد کرد اما همچنان به دفاع از اصل مشروطیت ادامه دادسرانجام به منظور کسب آگاهی از نزدیک و جلوگیری از کج روی ها، تصمیم گرفت به همراه جمعی دیگر از علما به ایران سفر کند، اما ناگهان در نجف درگذشت . مرگ او طبیعی تلقی نشد». (دائره المعارف بزرگ اسلامی، جلد اول، ص 151)

در این مورد هم  با شیخ آوازه مند دیگری مواجهیم که مایه افتخار روحانیت معاصر است. ۱۷۰ سال پیش در خراسان به دنیا آمده، در ۲۰ سالگی، همان زمان که هنوز رطوبت حشت و آجر چهار دیوار گرداگرد تهران برچیده نشده، سلطان خوابگاهی نداشت و هیچ اثری از شهر خوی دیده نمی شد، تا 22  سالگی نزد ملا حسین خویی و نیز میرزا ابوالحسن جلوه در تهران به تحصیل فلسفه ادامه داده است و سپس ۱۴۸ سال پیش به صورت تمام عمر برای ادامه آموزش از جمله نزد میرزای شیرازی، عازم عتباتی می شود که در آن زمان به صورت مجموعه زیر بوده است.

از آخوند خراسانی دو سه تصویر باقی است که رسمی ترین آن ها در سمت راست مجموعه زیر دیده می شود. عکس سمت چپ را، از آن که آخوند هرگز به ایران بازنگشت ظاهرا زمانی برداشته اند که شیخ فضل الله نوری در سفر به عتبات به دیدار آخوند رفته و به یادگار عکسی گرفته اند. ظرافت تصویر در آن است که آخوند میلی متر به میلی متر همان پزی را دارد و همان حجم و مرزهای خطوطی را پوشانده، که در عکس رسمی سمت راست می بینیم! آیا سازندگان این گونه ملحقات قلابی چه کسان اند و سوار بر این گونه بازی های مهوع به سوی چه مقصدی روانه اند؟!


 

در زیر مجلس وعظی از ُُآخوند را می بینید که شیقتگان سخنان اش  در مجموعه ای با نمای روستایی در حالی که منبر واعظ بسیار دورتر از جماعت مسنمع مستقر است، به صورت روحانیون پر تعدادی که نباید محلی باشند به خود جلب و جذب کرده است. مورخ  می پرسد این همه ملای شیعه و شیفته، همگی با عمامه های سفید، از کجا و کدام مرکز حوزوی خود را به محضر اخوند رسانده و بر خاک نشسته اند؟!                



و این هم شمای دیگری از برگزاری مجلس وعظ اخوند که معلوم نیست با حجمی چند برابر هر یک از مستمعین بر کدام پایه منبر نشسته است که نفراتی از حاضران پایین پا را به زیر عبای خود می پوشاند و بار دیگر سئوال کنم مگر می توان از کنجکاوی در موضوع گذشته و حال سرزمینی دست کشید و صرف نظر کرد که از کتیبه مکعب زردشت تا تصویر آخوند خراسانی ان دست ساز و مجعول است؟!


«این کتاب قسمتی از یادداشت های مردی است به نام ارنست هولستر که اواخر سال 1863 از لندن و از راه برلن - پترزبرگ - استاراخان و تهران به اصفهان آمده و قریب بیست سال زندگی خود را در این شهر گذرانده است. فراهم آورنده ی این یادداشت ها نه مستشرق است نه ایران شناس، نه نویسنده و مسافر و سیاح و نه سیاستمدار که خواسته باشد به تحقیقات علمی پردازد، در فن ویژه ای مطالعه کند و در اشاعه مرام و مذهب و سیاستی بکوشد و یا آن که به قصد آگاهی رئیسان و بالاتران خود گزارشی از چه گونگی اوضاع ایران بدهد. «هولستر» یک تلگرافچی متوسط الحال بود در شهر کوچکی در آلمان که به شغل خود وارد بود و کارشناس فن خود به شمار می رفت و ظاهرا یا بر اثر اتفاق و یا به علت ارتباطات تجاری که کسان و همکاران او با دستگاه های بازرگانی و یا سیاسی و نظامی انگلیس داشتند ماموریت یافت در تلگرافخانه اصفهان کار کند». (ارنست هولتسر، ایران در یکصد و سیزده سال پیش، مقدمه)

مسلما اگر بخواهیم زمان بعد از چاپ یادداشت ها و تصاویر هولتسر را بر عنوان آن بیافزاییم، باید بگوییم ایران در ۱۴۰ سال پیش.

«هولتسر» آدمی است که فقط در فن خودش کارشناس است. معلومات او درباره ی تاریخ و فرهنگ ایرن به حدی محدود است که برای مردم تربیت شده قرن ما شگفت انگیز به نظر می آید. مثلا علی ابن ابی طالب را پیغمبر مسلمانان می داند و از گذشته باستانی ایران همین قدر خبر دارد که: «... کتاب های گبرها را ائمه، موقع هجوم به ایران آتش زدند». حال آن که در همان زمان راولینسن به کشف خطوط میخی کوه بیستون می پرداخت و ترجمه اوستا به زبان فرانسه توسط انکتیل دوپرون در اروپا غوغایی برپا کرده بود و موافق و مخالف به جان یکدیگر افتاده بودند و دانشمندی همنژاد «هولتسر» به اسم اشپیگل در سال های 1852 تا 1863 اوستا را در سه جلد به زبان آلمانی ترجمه و منتشر کرده بود. مع هذا کوشش و تلاش این مرد برای تفحص در تاریخ دوران انحطاط قاجار و تحقیق در اوضاع اقتصادی و اجتماعی و دانش عوام در آخرین دهه های قرن نوزدهم میلادی - هم در یادداشت های اش و صد بار بیش تر در عکس هایی که از طرز زندگی و کار اصفهانیان و مشاغل شان و تجارت شان و کشاورزی شان و فرهنگ شان باقی گذاشته - بسیار ارزشمند است. «هولتسر» شرحی نسبتا مفصل درباره کاسب کار و پیشه ور اصفهان مانند برنج کوب، آسیابان، آجرپز، کاشیکار، نانوا، سقا، پنبه زن، روغن کش، کشاورز، و نیز بازرگان و علما و ماموران دولتی می آورد که برخی از آن ها برای ما تازگی دارد. بسیاری از آداب و رسوم که امروز دیگر متداول نیست در این یادداشت ها ثبت شده. شرح مراسم عروسی و عزا که خود ناظر آن ها بوده نکاتی در بردارد که با مطالعه رسوم بخش های دیگر، محقق را به نتایج مهمی می رساند. اطلاعات او درباره ی صنایع و آمار صنعتی راه گشا در جهت مطالعه در علل افول صنعت ایران پس از ورود اجناس اروپایی است». (ارنست هولتسر، ایران در یکصد و سیزده سال پیش، مقدمه، بدون شماره)

اگر هولتسر بنا بر داده های بالا در سال ۱۸۶۳ به ایران وارد شده و ۲۰ سال اخر عمر را در اصفهان گذرانده، پس چه گونه در ۱۸۹۶ یعنی ۳۳ سال پس از ورود به اصفهان از او در جلفا و کنار خانواده عکس برداشته اند؟
 


گفت و گو در باب یادداشت های هولتسر مفصل است، اینک با نمایش این سه تصویر از صاحبان حرف ممتاز و پول ساز اصفهان و عکسی مناسب مقایسه از چند طلبه اصفهانی، که از صفحات مختلف کتاب هولتسر برداشته ام، می پرسم که آیا روحانیت از میان این کاسبان پر نفوذ، صراف ها و بازرگانان و منسوج فروشان دیروز، یا همان بازاریان محترم امروز، برای حفظ و استحکام و تدارک پشتیبان معنوی جهت پایگاه و منافع اقتصادی و اجتماعی خود خروج کرده، یا همانند امروز معممین برجسته آن روز هم از ورود به کاسبی های پر سود و کلان ابایی نداشته اند و یا این شباهت لباس ها صرفا تصادفی است؟ (ادامه دارد)

نظرات 126 + ارسال نظر
بنده خدا دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 01:02 ق.ظ

سلام استاد. در عکس بازرگانان (عکس یکی مانده به آخر)، عمامه هایشان سفیدتر از رنگ کلی عکس هست. به نظر شما عمامه ها الحاقی نیستند؟ از طرف دیگر نحوه نشستن آنها قابل توجه هست

آقای بنده خدا. عمامه ها و طرز نشستن چندان نیازی به رجوع دوباره ندارد، شاید لازم باشد به محل برداشتن این عکس و تصویر بعد از آن توجه بیش تری کنیم.

مسعود دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 01:15 ق.ظ

با سلام خدمت استاد گرامی.
مصاحبه‌های اخیرتان با شبکه‌ی وصال که لینکش در وبلاگ قرار گرفته بود با موضوع طوفان نوح و یادداشت‌های قلم بسیار کارگشا و قابل استفاده بود. وظیفه‌ی خود می‌دانم هم از شما و هم از دوستانی که اقدام به ضبط مصاحبه‌ها می‌کنند تشکر کنم. فقط انتقاد کوچکی داشتم، با توجه به این که نکته‌ی مهم در این مصاحبه‌ها، صحبت‌های شما است و نه سخنان و پرسش‌های بعضاً بی ربط مجری برنامه، در صورتی که ضبط مصاحبه به جای این که از ماهواره انجام شود، در همان محل انجام مصاحبه صورت گیرد، مطمئناً از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود.
بی‌صبرانه منتظر ادامه‌ی این مصاحبه‌ها و همچنین ادامه‌ی یادداشت‌هایتان درباره‌ی روحانیت هستیم.
با آرزوی طول عمر همراه با سلامتی روزافزون برای شما

با تشکر به گروه فنی تدارک این مصاحبه ها منتقل خواهم کرد.

علی قدیمی دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 01:16 ق.ظ

احسنت

aydin دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 02:23 ق.ظ http://biryol-az.blogsky.com/

با سلام

تیر خلاص دیگری بر پیکره نیمه جان جاعلان تاریخ .

مصاحبه هایتان خواب و آسایش برای کنیسه و کلیسا نگذاشته است . چنان دست پاچه شده اند که سنگ را گاز می زنند .

خداوند عمر طولانی بر شما عطا بفرماید . شدت آبی که در لانه این مورچگان جاری شده به اندازه ای است که مدت زمان زیادی طول می کشد تا خود را پیدا کنند .

با تشکرات فراوان

abbas دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 08:02 ق.ظ

http://www.shirazi.ir/php/showpage.php?Id=15

صحبت بود و نبود میرزا نیست، سخن بر سر بود و نبود ماجرای تنباکو است.

abbas دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 09:10 ق.ظ

http://www.ichodoc.ir/holtzer/about.htm

محمد نیسی دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام‌علیکم

استاد عزیز روز به روز درستی به کار بردن تعبیر " دوران‌ساز " برای مباحث بنیان‌اندیشی برای همگان عیان‌تر می‌شود و هر چه بیشتر به پیش می‌رویم تأثیر این مباحث را بر زوایای جدیدی درمی‌یابیم.

یادداشت و عکس‌ها فوق‌العاده‌ هستند و فقط می‌توان گفت که تا به کجا همه ما را به سخره و بازی گرفته‌اند.

تا پیش از مباحث تاریخ معاصر تصور بر این بود که باستان‌پرستان تهیدست بازیچه هستند ولی اکنون کم‌کم معلوم می‌شود که سطح و عمق بازی بسیار فراتر است.

امیدورم که شاهد شکل‌گیری نگاه و نگرش جدیدی باشیم که پایه‌گذار جریان پیش‌قراول خروج مسلمین از وضعیت اسفبار فرقوی کنونی باشیم.

إن‌شاءالله

بنده خدا دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 03:29 ب.ظ

استاد از کجا فهمیدید من آقا هستم؟

از اشنایی با شما خوش وقتم، خانم.

یک مسلمان دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 03:44 ب.ظ

استاد عکس عتبات بسیار جای تامل دارد با تشکر

تمام اشارات این هزاران سخن جای تامل دارد.

بنده خدا دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 06:10 ب.ظ

استاد من آقا هستم. خیلی مشتاقم که موضوع روحانیت به کجا خواهد انجامید.

ته همین جا که هستیم.

ساکت دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 09:45 ب.ظ


سلام استاد گرامی

نصب یادداشت دوران ساز و عمیق ۳۷ را تبریک عرض می کنم. امیدوارم خداوند به شما برای روشن تر کردن این دنیای پر از دروغ و تاریکی طول عمر عطا کند. فکر می کنم پس از بررسی کامل تاریخ معاصر ایران تاریخ جهان و مسائل نیم قرن اخیر نیاز به روشنگری شما دارد و هنوز حرف و حدیث بسیار باشد. همچنین ادامه مباحث اسلام و شمشیر.

استاد لطفا برای بهبود کیفیت مصاحبه ها اقدام کنید. حیف است این مصاحبات ارزشمند اینقدر بی کیفیت ضبط و ثبت شود. من هم با نظر دوستان موافقم اینکه ضبط از این سمت و با کیفیت خوب رها شده و از سمت ماهواره انجام شود جای سوال دارد.

موفق باشید.

khalil دوشنبه 4 دی 1391 ساعت 10:01 ب.ظ

سلام استاد خسته نباشید
نمی دانم چرا عکاسان به در و پرده (مانند دو تصویر آخر)علاقه زیادی دارند؟؟
پرده برای پوشاندن منظره بد کادر استفاده شده !! آیا "در" هم باعث افتخار شاهان و دولتمردان آن زمان بوده !!؟؟

با تشکر

در عکس نخست رابطه طبیعی خرده فروشان اقمشه و بانوان مشتری و عابرین به صورت طبیعی ارائه شده ولی تصاویر دوم و سوم آتلیه ای است و جای سخن و نگاه دقیق تری دارد. مطلب پنهان در دو تصویر اخر این که صرافان نسبت به بازرگانان اشکارا جوان تر و شیک پوش ترند. همین نکته به نظر کوچک، مبین ان است که فرزندان اموزش دیده مامورین کشور ساز اولیه با رسمی کردن مراودات بین المللی پولی و سیاسی وارد معرکه شده و واسطه قرار گرفته، با چنان رابطه نزدیک داخلی که برای عکس برداری دور هم جمع شوند.

محمد نیسی سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 12:37 ق.ظ

سلام‌علیکم

در عکس مربوط به پارچه‌فروشان زنان با طرز لباس پوشیدن منبق بر احکام توراتی دیده می‌شود که به طور واضح با لباس زنان در عکس‌های دیگر باقیمانده از همان دوره کاملاً متفاوت است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کاخهای بارعام و اختصاصی در مجموعه تاریخی و جهانی پاسارگاد با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 700 میلیون تومان در مساحتی حدود 6 هزار متر مربع مسقف می شوند.

این کاخ مکانی است که در آن پادشاه از میهمانان و مقامات ملل مختلف که زیر چتر امپراتوری هخامنشی قرار داشتند پذیرایی و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر بحث و گفتگو می کردند.

http://www.asriran.com/fa/news/247912/%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D9%82%D9%81-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ارامنه باعث پیشرفت موسیقی علمی در ایران شدند

چهارصد سالی از ورود نخستین قوم ارامنه به ایران می‌گذرد؛ مهاجران ارمنی در همه ادوار پیشین، ایران را یکی از بهترین زیستگاه‌های خود یافته‌اند و ایرانیان هم در مقابل نشان دادند که میزبان شایسته‌ای برای آن‌ها هستند.

http://isna.ir/fa/news/91100402033/%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1

شهاب غدیری سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 01:35 ق.ظ

دو تصویر آخری... به تبع بازرگان و صراف بودن، احیاناً جهودند؟

محمد اوجال سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 01:35 ق.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید

استاد کبیر، به راستی که آن سه عکس انتهایی به خودی خود کافی برای ایجاد زلزله ی دیگر در میان دشمنان ریز و درشت حقیقت است. باید منتظر عکس العمل های تندی بود.


ضمنا، ضمن تشکر از تلاش های بی دریغ دوستان دست اندرکار، از جمله استاد غفوری عزیز، در برقراری ارتباط با شبکه وصال و ضبط مصاحبه ها، پیشنهاد می کنم در صورت امکان، کلیپی چند دقیقه ای به منظور «معرفی» مجموعه کتابهای "تاملی در بنیان تاریخ ایران" و نیز کتاب "اسلام و شمشیر" تهیه شود تا در صورت موافقت مسئولین شبکه مذکور، قبل و یا بعد از هر مصاحبه ها پخش شود تا بدین ترتیب علاقمندان، امکان دنبال کردن مباحث به صورت مفصل تر را داشته باشند.

با آرزوی طول عمر و سلامتی

آقای اوجال. فراهم کردن چنین کلیپی برای پخش وسیع در وب و هر مکان دیگر قطعا موثر است و لی به استقبال از ان در کانال وصال چندان مطمئن نیستم. به هر حال از شما ممنونم.

abbas سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 04:33 ق.ظ

http://www.kateban.com/showpic26.html

abbas سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 07:36 ق.ظ


استاد به شمشیر در آمده از سینهٔ پسربچه نگاه کنید
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Hoeltzer12.jpg

اصلا موضوع عکس چیست؟ در اصل عکس هم که در کتاب هولتسر آمده چیز دندان گیری دیده نمی شود. در عین حال به شمشیر بودن آن شیء نیز مشکوکم. ظاهرا برخورد نوار لباس ها چنین صورتی را ساخته است. الله اعلم.

abbas سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 09:24 ق.ظ

http://www.rasekhoon.net/article/print-85093.aspx
اصفهان، در تمام ادوار تاریخی، به مرکزیت علم، هنر، فلاحت و تجارت، معروف و مشهور بوده است. این شهر، با دارا بودن امتیاز خصیصه ی جامع بودن هر دو جنبه علم و هنر، مابین بلاد ایران و بلکه سراسر آسیا، هر چهارطبقه دانشمند، هنرمند، بازرگان و کشاورز را، در عالی ترین مرتبه استادی و مهارت تربیت نموده و درنتیجه، از هر چهار رکن تمدن بشری، به سر حدّ کمال بهره مند بوده است. اگر همه جهات و اطراف را درنظر بگیریم، شاید اصفهان درسراسر بلاد و ممالک دنیا نظیر و همتا نداشته باشد.[همایی شیرازی، 1384، ص:5

abbas سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 10:54 ق.ظ

استاد سلام۰ عکس از : ارنست هولستر ۰بدون توضیح

علی سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 11:26 ق.ظ

با سلام
جناب پورپیرار، سوالی داشتم.
ایت الله بروجردی متولد سال 1254هجری شمسی و در سال 1340از دنیا رفته اند. یعنی حدود 137سال پیش ایشان به دنیا امده اند. و از طرفی دیگر از دیگر چهره های معاصر که در سال 1371 از دنیا رفته اند، ایت الله خوئی می باشد که ایشان متولد 1278هجری شمسی می باشد. یعنی حدود 113سال پیش به دنیا امده اند. و یکی از اساتید ایت الله خویی ، محقق نائینی می باشد که ایشان متولد 1276 هجری قمری و در گذشته 1355هجری قمری می باشد. و از هم دوره ای های اخوند خراسانی می باشد. و همچنین ایت الله بروجردی با توجه به سال تولد و وفاتشان در موقع سال فوت اخوند خراسانی حول و حوش 50سال سن داشته اند. یا از همین روحانیون معاصر مثلاً علامه عسکری که در سال 1386از دنیا رفته اند، ایشان متولد احتمالاً سال 1293 هجری شمسی هستند.
همچنین ایا از نظر شما در موقع اوایل حکومت خاندان سعودی حمله ای به عراق و کربلا صورت گرفته است یا نه؟ و اگر صورت گرفته است ، ایا حرم امام حسین تخریب شده است یا نه؟

آقای علی. خرج یک سفر به قم را روی دست خودت گذاردی.

khalil سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 12:48 ب.ظ

استاد در عکس زیر از زاینده رود اصفهان نسبت آب با آن سی و سه پل دراز و طویل بسیار مضحک است .
http://www.rasekhoon.net/userfiles/Article/1390/11/321245.JPG

؟ سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 12:58 ب.ظ

خیلی ها لباس روحانیا را لباس پیغمبر اسلام می دانند؟!

علی سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 01:03 ب.ظ

با سلام مجدد به اقای پورپیرار
جناب پورپیرار ایا شما با توجه یه سن تان ، ایت الله بروجردی را دیده اید ؟

باید حوصله کنید.

دارا سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 06:48 ب.ظ

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2012/12/121225_l20_india_biblical.shtml

اقای دارا. باز نشد.

میدیا سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 06:58 ب.ظ

با سلام خدمت استاد گرامی

عمامه و دستار جز لباس مردم کدام منطقه بوده است؟چرا در فیلمهایی که از وقایع صدر اسلام ساخته اند از همین عمامه ها استفاده نموده اند که در میان اعراب امروز ساکن در شبه جزیره هیچ کاربردی ندارد و چرا هیچ نشانی از لباسهای مرسوم اعراب امروزی نمی بینیم؟

از خوانندگان قدیم سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 07:41 ب.ظ

با سلام خدمت استاد و دوستان
استاد بسیار بسیار عالی بود حتی خنگ ترین افراد هم باید موضوع را متوجه شوند. در ضمن محل عکس برداری دو عکس آخر بی شباهت به زیر زمین همایونی نیست؟
فکر می کنم جهودان این سر نخ ها را خودشان به عمد نگه داشته اند که با دیدن آنها و دیدن حماقت این باستان پرستان از خنده روده بر شوند . اما تصورش را نمی کردند که روزی دست کثیفشان رو شود. خدا شما را حفظ و دشمنانتان را نابود گرداند.
با تشکر

احمدی سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 08:30 ب.ظ

جناب پورپیرار

همین تصویر :

http://s3.picofile.com/file/7463455050/%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86_1.jpg

به یقین جعل اندر جعل است. عمامه 5 نفر شان بعدا افزوده شده است و پارچه سفیدی که بر صورت زنان کشیده اند نیز جعلی است.

لطفا دوباره عکس را بازبینی کنید

آقای احمدی. نمی توان عکاس را متهم به جعل کرد زیرا او منافعی از هیچ سو ندارد و چون گیرنده عکس گم نام نیست اگر دیگران در عکس دست برده باشند مورد اعتراض خانواده عکاس قرار خواهند گرفت. وانگهی شما فقط در نصب پنج عمامه ابراز شک می کنید، در باب بقیه چه می گویید؟

علیرضاـ۱ سه‌شنبه 5 دی 1391 ساعت 10:06 ب.ظ


این هم از مناظره تاریخی در چند روز اتی . به نظر شما این اساتید در این مناظره سوالات بنیانی را جواب میدهند یا متوسل به جعلیات میگردند .

http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=11116%3A%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%9F&Itemid=8
ماهیت دولت رضا شاه چگونه بود؟

دکتر محمدعلی اکبری، دکتر محمد سالار کسرایی و دکتر داریوش رحمانیان، از اساتید تاریخ کشور، به مناظره‌ای با عنوان «ماهیت دولت رضا شاه» و راه پرچالش گذر از سنت به مدرنیته خواهند پرداخت.
شادی معرفتی دبیر روابط عمومی پژوهشکده تاریخ اسلام با اعلام این خبر گفت: شهریور 1320 و ورود متفقین به خاک ایران، نماد دفن انگاره شکست‌ناپذیری حکومتی است که به خرد جمعی بی‌اعتنا بود؛ رژیمی که مشروعیت خویش را در یک شخص متبلور می‌دید و تفکر و اراده استبدادی او را در حکم قانون می‌دانست.

وی افزود: رضا شاه، با لایحه تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی، در سال 1304 روی کار آمد و با ورود متفقین در شهریور 1320 از ایران تبعید شد.

سؤال اینجاست که طی شانزده سال سلطنت رضا شاه، بر این سرزمین چه گذشت؟

محمد نیسی چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام‌علیکم

چه جماعت باهوشی هستند اعضای محترم پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی !

یکی نیست از این جماعت محقق بپرسد اکنون شما به فکر مقاوم‌سازی بنای به اصطلاح تاریخی ارگ بم افتاده‌اید، پس چگونه در مدت ادعایی خودتان یعنی 1700 سال چگونه در برابر زلزله‌های رخ‌داده در این مدت مقاومت کرده است؟!!

حد و مرز نادانی و حماقت کجاست؟

همزمان با فرارسیدن نهمین سالگرد زلزله بم قرار بود پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی ـ فرهنگی، برنامه ای را با موضوع تجربه های مقاوم سازی لرزه ای در مرمت ارگ بم با حضور افشین ابراهیمی، مدیر پایگاه ارگ جهانی ارگ بم برگزار کند.

http://www.asriran.com/fa/news/248099/%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%85-%DA%A9%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%B4%D8%AF

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

معروف است که ناصرالدین شاه این گوشه کاخ گلستان را بسیار دوست داشته و اغلب در این محل خلوت می کرده و قلیان می کشیده است.سنگ قبر ناصر الدین شاه بعد از جا به جایی های فراوان سرانجام در این محل گذاشته شده است.

http://www.asriran.com/fa/news/247910/%D8%AE%D9%84%D9%88%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C

محمد اوجال چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 01:39 ق.ظ http://www.kateban.com/showpic16.html#commentss

صفحه اول از قدیمی ترین نسخه "صحیفه سجادیه" (منتسب به 416 قمری) متعلق به "آستان قدس رضوی"، با خط نقطه دار و بسیار نزدیک به شکل امروزین عربی!!!!

http://www.kateban.com/showpic16.html#commentss

محمد اوجال چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 01:45 ق.ظ http://www.kateban.com/showpic108.html

ارباب ادیان در تشییع جنازه آیت الله بروجردی

http://www.kateban.com/showpic108.html

abbas چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 05:07 ق.ظ

استاد سلام۰ عکسی از ناصرالدین شاه که فکر می کنم کمیاب ترین عکس از او است ممنون
http://www.aftabir.com/news/view/2011/mar/06/c5_1299397782.php/%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D9%81%D8%AA

[ بدون نام ] چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 03:20 ب.ظ

به به چشمم روشن! یواش یواش داره خویشاوندی صرافان و بازرگانان با آخوندهای خودمون روشن میشه! چه شود!

ته کلاس چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 03:32 ب.ظ

استاد اون عکس مجلس وعظ آخوند نفر شماره ۴ رو مادرش هم نمی تونه تشخیص بده کیه. از کجا گفتن آقا بزرگ تهرانیه؟

آقا بزرگ خودش اون دنیا خدمت شون می رسه. هرچی باشه از تشخیص های باستان پرستان دقیق تره که روی نقش سنگ های پوسیده و خرد شده نام خواهذر زاده فلان امپراتور را گذارده اند!

علیرضاـ۱ چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 06:13 ب.ظ

با سلام
استاد عزیز اگر امکان دارد کمی بیشتر در باب نقاشی های قاجاریه و پوشش ها در این نقاشی ها توضیح بفرمایید .

ریشه این نقوش وپوشش ها که با واقعیت ان زمان متفاوت است از کجاست .؟

علیرضا ـ۱ چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 08:42 ب.ظ

به به به !!!! . این آخرشه دیگه .

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1772705

کاخهای پاسارگاد مسقف می‌شوند



کاخهای بار عام و اختصاصی در مجموعه تاریخی و جهانی پاسارگاد با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 700 میلیون تومان در مساحتی حدود 6 هزار متر مربع مسقف می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای ‌مانده از دوران هخامنشی است که آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی را در خود جای داده است

ساخت اتوبان ۸ بانده پاسارگاد - تخت جمشید را از قلم انداخته اند.

خواننده همیشگی چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 08:50 ب.ظ

یک بار تا شیراز آمدم و مجبور به برگشت شدم، بار دیگر تا تهران هم آمدم و موفق به دیدار شما نشدم. به هر حال روزی حتماً به دیدارتان خواهم آمد و خدا کند آن روز خیلی دور نباشد. می آیم تا برایتان حرفهای تازه ای داشته باشم و از بی ارزشی نظریات فروید و داروین بگویم و ...

مایه اش یک تلفن و قرار قبلی است.

یکی از نسل سوخته چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت 11:30 ب.ظ

سلام استاد . قدیما هرکی سواد داشت بهش می گفتن ملا یا میرزا بنویس. همه شون هم از این لباسا می پوشیدن. فقط نمی دانم چرا بعدا شد لباس حجت الاسلام و آیت الله؟

دارا پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 12:58 ق.ظ

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2012/12/121225_l20_india_biblical.shtml

اعضای قبیله گمشده بنی‌اسرائیل از هند به اسرائیل مهاجرت می‌کنند

پنجاه نفر از اعضای یک طایفه در هند که گفته می شود از اعقاب یکی از قبایل گمشده قوم بنی‌اسرائیل هستند، برای زندگی به اسرائیل مهاجرت کرده اند.
اسرائیل قرار است به حدود ۷ هزار نفر از اعضای قبیله بنی‌مناشه اجازه دهد تا از منطقه‌ای در شمال شرق هند به اسرائیل مهاجرت کنند.
یکی از خاخام های اعظم اسرائیل در سال ۲۰۰۵ این قبیله را به عنوان یکی از ده قبیله گمشده عهد عتیق به رسمیت شناخت و حدود ۱۷۰۰ نفر از آنها به اسرائیل مهاجرت کردند، اما دو سال بعد دولت اسرائیل اجازه اقامت آنها را باطل کرد.
بعضی از اسرائیلی‌ها گذشته اعضای قبیله بنی مناشه و یهودی بودن آنها را زیر سوال می‌برند و می‌گویند این افراد برای فرار از فقر در هند چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند.

در کتاب مقدس آمده‌است پس از آنکه امپراتوری آشور در قرن هشتم قبل از میلاد پادشاهی اسرائیل را به اشغال درآورد، ده قبیله گمشده بنی‌اسرائیل در نقاط مختلف جهان پراکنده شدند.
اعضای طایفه بنی‌مناشه معتقدند که اجداد آنان طی چندین سده از طریق ایران، افغانستان، تبت و چین به سکونتگاه فعلی خود در هند رسیدند اما در طول این مدت، با استناد به سنت‌هایی که دهن به دهن حفظ شده بود، همچنان به قوانین اصلی یهودیت، از جمله ختنه عمل می‌کردند.
به گفته اعضای این طایفه، در قرن نوزدهم، بسیاری از اعضای طایفه توسط میسیونرهای مسیحی به مسیحیت گرویدند و با مطالعه بخش عهد عتیق در کتاب‌مقدس، دریافتند که در اصل، یهودی بوده‌اند.

و پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 01:03 ق.ظ

http://collections.smvk.se/carlotta-em/web/

محمد نیسی پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 01:22 ق.ظ

سلام‌علیکم

اولین واکنش شتاب‌زده به یادداشت اخیر در ساین " پارسینه " با همان روش قدیمی و توسل به جلعیات نخ‌نما شده قبلی. با خواندن این مطلب به یاد این ضرب المثل افتادم :

به روباه گفتند شاهدت کیست، گفت دُمم !

پادشاهان آل بویه قدیمی ترین پادشاهان دفن شده در حائر حسین هستند... در زمان های پیشین، بقعه ای بر فراز قبر آنان وجود داشت که در میان مردم به بقعه آل بویه شهرت داشت. در 1268 ق عبدالرسول خالصی به دستور رییس اوقاف وقت عراق این بقعه و آثار تاریخی آن را تخریب کرد.

این سایت امیر کبیر، سلطان حمزه میرزا صفوی، زاهدالدین شاه و میرزا شفیع خان مازندرانی صدر اعظم را جزو معروف‌ترین مدفونین در کربلا معرفی کرد !!

http://www.parsine.com/fa/news/74443/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%83%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7

قبر شاه عباس و بقیه سلاطین صوی در کجاست؟ جایی خواندم که حالا قبر امیرکبیر ذر تاسیسات شهری
زیر اسفالت خیابان رفته است!

و پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 02:09 ق.ظ

http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/zoekresultaten/pagina/1/Iraans/subject%20all%20%22Iraans%22%20AND%20%28isPartOf%20any%20%22VKM01%22%20%29

عکس های جالبی بود . ممنون

abbas پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 04:09 ق.ظ

http://img255.imageshack.us/img255/5985/naghshejahan.jpg

باز نشد.

abbas پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 06:41 ق.ظ

http://www.leader-khamenei.com/religious/orafa-olama/901-albert-einstein.html

abbas پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 07:50 ق.ظ

http://friendestan.blogfa.com/page/esfahanholtser.aspx

بینام پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 01:08 ب.ظ

فکر می کنم این لینک ها در بحث ما ملکت ایمانکم مفید باشد:

رابطه جنسی قبل از ازدواج آری یا نه؟

http://berooztarinha.com/%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c/%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%ac%d9%86%d8%b3%db%8c-%d9%82%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%8c-%d8%a8%d9%84%d9%87-%db%8c%d8%a7-%d8%ae%db%8c%d8%b1%d8%9f.html


کجای قرآن آمده دوست دختر ژسری ممنوع؟

http://berooztarinha.com/%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%b5%db%8c-%d9%85%d8%a7/%da%a9%d8%ac%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a2%d9%85%d8%af%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%ae%d8%aa%d8%b1-%db%8c%d8%a7-%d9%be%d8%b3%d8%b1-%d9%85%d9%85%d9%86%d9%88%d8%b9%d8%9f.html

و پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 01:14 ب.ظ

http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b72003665

و پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 01:41 ب.ظ

http://bibliotheque-numerique.inha.fr/collection/11528-a-collection-of-photographs-taken-in-per/

و پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 01:43 ب.ظ

http://bibliotheque-numerique.inha.fr/collection/11529-a-collection-of-photographs-taken-in-per/

بشارت پنج‌شنبه 7 دی 1391 ساعت 04:12 ب.ظ

جناب استاد
با سلام و عرض خسته نباشید
نظرتان درباره عکس ناصرالدین شاه در لینک ارسالی آقای عباس چیست؟ از نظر اصل یا جعل بودن عکس؟

عکس بی نقصی است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد