حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

کتاب چهارم، برآمدن مردم، مقدمه ۳۴

کتاب چهارم، برآمدن مردم، مقدمه ۳۴


این عکس، سرکرده کج کلاه قجران را کنار کهنه چادری، فاقد آرایه و اختصاصات سلطنت، نشسته بر خاک، با سرخوشی و صولتی عوامانه، چشم دوخته بر دهانه دوربین، گویی دیگران را از نزدیک شدن به قلیان خوش طرح ولی ظاهرا خاموش خویش برحذر می دارد. یقه سفید کیپ بسته، کت راه راه و چند زائده ناشناس از کمر آویخته، یکی دو مهره شطرنج خارج از قواره و پراکنده، منطق دکوربندی شخصی و روشن فکر نمایانه اش را با فضای اطراف برهم می زند و باز هم شخصیت و درک دنیای پنهان او را دشوارتر می کند. این تصویر دلقکانه در سنین پختگی و آسان گیری در انتخاب البسه و آن همه بسته های آویزان در میانه و استفاده از پارچه های مردانه رنگین و خط خطی، که معمول زمان او نبود، در سفری بیابانی، علت عقلانی ندارد و پاپوش نامناسب برای پرسه در سنگ و خاک، شگفتی دیگری در موضوع شناخت بی مسئولیتی و دست آموزی او فراهم می کند و بر شیرین عقلی ظریف و قدرت بازیگری آکتور ناپخته ای گواهی می دهد که ظاهرا و در مجموع از گردش ایام دل آزرده نیست. تردیدی نمی توان داشت که هیچ بخشی از این دک و پز انتخاب شخصی قبله عالم نیست و مقصد سازندگان چنین دکوری، تولید اشاره به تاثیر سفر خیالی و فرنگ اوست. چنان که دارنده چنین تصویری در میان خاک و خل، بی گمان و مطلقا قادر نبوده است از وسوسه ثبت خویش در کنار برج ایفل و یا ساختمان پارلمان لندن صرف نظر کند. مورخ از طریق چنین مقدمات دشوار گذری است که سخنوران و جست و جو گران مسائل قاجار و به خصوص روحانیت دست درکار فضایل حقیقی را به این احتیاط می خواند که حوادث تنباکو و سردم داری و فتوای میرزای شیرازی و دیگر حواشی آن ماجرا را، اگر سفر ناصرالدین شاه به لندن نشانه ندارد و واقع نمی شود، جدی نگیرید و همانند و قرینه دعوت در این همه گفتار پشت سر نهاده، به دنبال شناخت رد پا و منافع داستان سازان و قصه فروشان و معرکه گیران تاریخی برای ما برآیید. 

«کلمنت مارکام از جغرافیا شناسان انگلیسی است که در احوال تاریخی و سیاسی ایران و افغانستان و آسیای مرکزی غوررسی عملی کرده بود و وقوف بسیاری بر جوانب مختلف زندگی مردم این نواحی داشت. از زمره تالیفات او کتابی است که در تاریخ ایران منتشر ساخت. پیش از آن کتاب دیگری به نام «روایت از سفارت کلاویخو به سمرقند» از او  به چاپ رسیده و شهرت یافته بود. بنابر ضبط «ویستر» مارکام زاده 1810 و درگذشته 1916 میلادی است. خدمات اش در دریانوردی انگلیس (1844-1852)، اداره تفتیش کمپانی هند شرقی و خدمات جغرافیایی (1867-1877) گذشت. درباره پرو، تبت، ایران مطالعات جغرافیایی و تاریخی دارد و سرگذشت جان دیویس دریانورد را نگاشته است. نوشته ی مشهورش برای اروپایی ها کتاب «سرزمین های خاموش» تاریخ اکتشافات قطبی است». (کلمنت مارکام، تاریخ ایران در دوره قاجار، به کوشش ایرج افشار، ص 2)

این تمام اطلاعاتی است که از روزگار و گذران مارکام در دست است و گرچه کتاب عمر 106 ساله به او می بخشد ولی با این همه ادعای تالیف کتاب سرزمین های خاموش به عنوان تاریخچه اکتشافات قطبی، از آن که آلبرت پیری برای اولین بار در سال 1909 به قطب شمال و آموندسون در سال 1911 به قطب جنوب رسیده اند، گزافه بافی است به خصوص که منابع دیگر عمر مارکام را 64 سال می نویسند. از هر سو که می نگریم چند شیاد دانشگاه نشین در صفحات غرب موریانه وار مشغول حفر  لانه های دروغ در حفره های دارایی و دانایی بشرند. 

«در داخله ایران راه عرابه هیچ ندارد و سفر کردن از یک مکان به مکان دیگر خیلی صعب و دشوار است. ولکن راه از خارجه به واسطه ی دریای مازندران و خلیج فارس به سواحل ایران بسیار آسان شده است. همه هفته کشتی روس و انگلیس به ساحل بحر خزر و خلیج فارس می رود و به واسطه عبور و مرور خارجه مردم ایران خیلی ترقی کرده اند و مملکت رو به آبادی گذارده است». (کلمنت مارکام، تاریخ ایران در دوره ی قاجار، ص 165)

این سخن سرایی نوعی از همان زمینه چینی است که ترقیات ناشی از انقلاب ناپیدای مشروطه را حاصل ارتباط با غرب می شناساند و برای مایه دار کردن مطلب کسانی چون حاج سیاح و نظایر او را به کار داشته اند تا هرچه بتوانند از نیاز به تقلید سراپا از الگوهای کنیسه بگویند. گرچه در ان زمان که حاج سیاح از دیدن مسجد شیخ لطف الله در اصفهان ۱۵۰ سال پیش اظهار شگفتی می کند و قصیده می سراید، دم خروس  او هم از قبا بیرون می زند و از زیر و بم کارش باخبر می شویم.

«در سنه 1290 هجری اعلی حضرت ناصرالدین شاه به فرنگستان سفر و ممالک اوروپ را سیاحت نمودند. اگرچه سفر فرنگستان نیز مخارج بسیار داشت و ضرر کلی برای دولت ایران وارد آمد اما شاهنشاه و شاه زادگان و بزرگان ایران که در رکاب بودند وضع ممالک اوروپ را مشاهده کردند و خیالات ایشان وسعت گرفت. دور نیست که سفر فرنگستان فواید کلی به جهت ملت و دولت ایران داشته باشد و ترقیات عمده در ایران به ظهور برسد. در سفر فرنگستان عمده کاری که شاهنشاه کردند این بود که قرار نامه با بارون رایتر (رعیت انگلیس) دادند تا در ایران راه آهن و کارخانه جات بسازد. صورت این قرارنامه در آخر این کتاب مستطاب به شرح خواهد آمد». (کلمنت مارکام انگلیسی، تاریخ ایران در دوره ی قاجار،ص 167)

این «دور نیست» از ان داد و ستد در راه خبر می دهد که حالا بر ان نام انقلاب مشروطه می گذارند. در این جا مارکام که کتاب تاریخ ایران او برای سنجش صحت عقل خواننده کارآتر است، برابر معمول به داستان پردازی مخصوص خود مشغول می شود. 

«بارون رایتر ملزم می شود که در تاریخ معین خط راه آهن را از رشت شروع کرده به طهران بکشد و از آن جا به یکی از بنادر خلیج فارس مثل بوشهر یا بندرعباس امتداد دهد و چهل هزار لیره انگلیسی که معادل یکصد هزار تومان پول ایران است رهن می گذارد که هرگاه در موقع معین که قرار شده، شروع به نساختن راه آهن ننماید قرارنامه باطل و از درجه اعتبار ساقط باشد و به علاوه یکصد هزار تومان را مجانا به دولت ایران واگذار دارند. از طهران به رشت پنجاه فرسنگ مسافت است. بارون رایتر بعد از امضای قرارنامه چند نفر مهندس به ایران فرستاد که جغرافیای راه را برای خط راه آهن معلوم کند.

در مراجعت شاهنشاه از فرنگستان به طهران در سنه ی 1290 هجری دولت ایران اعلان کردند که چون بارون رایتر در موقع شروع به ساختن راه آهن ننموده قرارنامه که به او سپرده اند از درجه اعتبار ساقط و باطل است». (کلمنت مارکام انگلیسی، تاریخ ایران در دوره قاجار،ص 168)   

ملاحظه می کنید که در افسانه پردازی مارکام در باب سفر خیالی ناصرالدین شاه، جایی برای آن ماجرای تنباکو خالی نگذارده اند و با دستور شاه در کان لم یکن اعلام کردن همان قطار رشت به تهران گویی رویتر و رژی را برای نمکین کردن و چاشنی زدن به سفر خام قبله عالم بر اجاق پخت و پزهای فرهنگی دروغین و یهودانه نهاده اند. 

«نتیجه: ایران مملکتی است که دین زردشتی در آن شیوع داشت و فارسیان که اهالی این مملکت بودند به خداشناسی و عبادت یزدان پاک معروف بوده اند و پادشاهان با اقتدار آن جا به قانون دین سلطنت و رعیت پروری می نمودند و در عمارت تخت جمشید در فارس که بنای بس عالی بود و ستون های مرتفع داشت حکمرانی می کردند. در شیراز فارس بود که شیخ سعدی و خواجه حافظ اشعار و غزلیات سرودند که از خواندن آن ها روح انسان مفرح می گردد. مملکت ایران قصه ها و حکایت های خوش فراوان دارد که همه کس از شنیدن و خواندن آن ها خوشوقت خواهد شد. شخص هر وقت در عالم خیال تاریخ گذشته ایران سیر می نماید و پادشاهان قادر و مقتدر آن سامان و پهلوانان و دوشیزگان دلربای پریچهر و شعرای فصیح مهم این مملکت وسیع را به نظر می آورد تمام آن ها از شدت عظمت و غرابت مانند سحر و جادو به نظر جلوه می کند.. ولی افسوس که رشته این خیال هر چه پایین می آید و تاریخ این مملکت مشهور هر چه نزدیک تر می شود از آن آثار و علامات و بزرگی ها و از قصه های رستم و افراسیاب و نصایح و مواعظ حکما و قصاید و اشعار شعراء و دین و آیین زردشت و حشمت ساسانیان حتی اقتدار سلاطین صفویه و عظمت شاه عباس کبیر هیچ چیز نمی بیند و به هر طرفی می نگرد جز ظلمت و خرابی و فقر و فاقه اهالی چیزی مشاهده نمی شود و حیرت می کند که سلاطین سلسله جلیله قاجاریه چرا به هیچ وجه درصدد تعمیر و تحصیل عظمت گذشته این مملکت بر نیامده اند و به اسلاف خویش تاسی نکرده اند.

در توبره این خطابه مارکام درست همان خرده ریزهایی را می یابیم که کنیسه سعی در اثبات و ابرام آن داشته است. این که صاحب تالیف کلان اما به شدت بی ارزش و مهملی، در موضوع تاریخ ایران بدون ورود به علل بروز این و آن رخ داد، به تکرار حیرت می کند و افسوس می خورد میراث و شیوه ای است که دست اندر کاران و مزدوران فرهنگی و نان خوران یهود با قصد غیرت افزایی مصنوعی و تفرقه افکنانه نزد مردمی است که به دنبال پوریم به درازای 22 قرن فاقد هستی و تاریخ بوده اند. 

توضیح: مقاله های سیم و چهارم که به متن معاهده های ایران با انگلیس و روس اختصاص یافته است چون ترجمه ها سندیت ندارد و رسمی نیست به چاپ نرسید (ا.ا.)». (کلمنت مارکام انگلیسی، تاریخ ایران در دوره  قاجار،ص 168)  

این دو سطر اوج تراژدی در تدوین تاریخ معاصری است که امثال ایرج افشار به کام نوجوانان و نوجویان این ملک ریخته اند. هنگامی که همراه افسوس مرکام، فصل دوم کتاب اش تمام می شود و بنا بر قول مولف در فصل سوم و چهارم می باید متن قراردادهای میان دولت های ایران و روس و انگلیس عرضه شود، با چند سطر توضیح بالا از سوی افشار مواجه می شویم که با صدای بلند اعلام می کند که اقایان خود به تر می دانند در موضوع هویت و فرهنگ و تاریخ ایران، مروج مزد بگیر پراکندن دروغ های وارده از کنیسه و کلیسا بوده اند. باید کسی همتی کند و متن این دو فصل حذف شده را پیش چشم همگان بیاورد تا بدانیم ضخامت دروغ در ان ها تا چه اندازه است که حتی افشار هم از بریدن ان طفره رفته است. (ادامه دارد) 

نظرات 70 + ارسال نظر
khalil سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 01:55 ق.ظ

سلام استاد عزیز
دستمریزاد ،عالیه
". . . بارون رایتر بعد از امضای قرارنامه چند نفر مهندس به ایران فرستاد که جغرافیای راه را برای خط راه آهن معلوم کند. . ."
ایران با شکوه باستان پرستان که پر از منجم ، مهندس ،شاعر، دانشمند ، فیزیکدان،شیمیست و غیره و غیره داشت چرا برای برپایی خط راه آهن از خارج دست به دامن مهندسان خارجی زدند؟؟!!
استاد از هر کسی شایسته ترین کار رضا شاه را می پرسم همه سراغ خط راه آهن را می گیرند.مگر قبل آن راه آهن وجود نداشت؟؟ و آیا خط راه آهن زمان رضا شاه ، برای سهولت رفت و آمد انگلیسیها بر تاراج هند بود؟؟
با تشکر از استاد بزرگ

برای گشودن جبهه سوم المان ها از طرف مرزهای ایران بود که برنامه ان در تدارکات ماقبل جنگ قرار داشت ولی عملا پس از ساقط کردن رضا شاه به کار تسهیل ارسال اسلحه و تقویت لجستیک از سوی متفقین به روسیه بود.

محمد نیسی سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 01:56 ق.ظ

سلام‌علیکم

گفتگوی زنده با استاد پورپیرار فردا، سه‌شنبه، ساعت 19:30 با ادامه بحث درباره کتیبه‌ها از شبکه ماهواره‌ای وصال فارسی پخش خواهد شد

فرکانس‌های شبکه Wesal TV

ماهواره HotBird

11566 27500 h 3/4

ماهواره NileSat

11602 27500 h 3/4

محمد نیسی سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 02:02 ق.ظ

تصاویری نادر از کربلای معلی یک قرن پیش

تصاویری که مشاهده می‌کنید، تصاویری نادر از کربلای معلی، بارگاه مطهر حضرت سید الشهدا (ع) و قمر بنی هاشم حضرت اباالفضل العباس (ع) در سال 1910 میلادی یعنی یک قرن پیش است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910826000047

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آوریل عیسایی از ارامنه تهران است که به شغل قنادی مشغول است. وی 24 سال است که در روز عاشورا در مقابل دسته های عزاداری امام حسین(ع) شیرینی به عنوان نذری پخش می کند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/287296/%D9%86%D8%B0%D8%B1-%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%84-%D8%B9%DB%8C%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آئین سنتی گل مالی در خرم آباد

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?pr=s&query=%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C%20%DA%AF%D9%84%20%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AE%D8%B1%D9%85%20%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%20&NewsID=1751329

abbas سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 05:47 ق.ظ

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/139453/%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%A8-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D8%A7%D8%B4%D9%8A%D9%86-%DA%86%D8%A7%D9%BE

abbas سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 06:25 ق.ظ

http://www.parsaveh.com/tag/%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%87/

naina pagwan سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 11:39 ق.ظ

این ارمنی ها با امام حسین و ابوالفضل چه سر و سری دارن؟مثل اینکه مد شده .تو این چند سال اخیر همه ارمنی ها از امام حسین دارن حاجت میگیرن.

سکوت سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 12:05 ب.ظ

فقط باید سکوت کرد در مقابل این حرفها
http://www.aparat.com/v/v8LT1

سکوت سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 12:17 ب.ظ

حتما ببینید
http://www.aparat.com/v/UwyOh

محمد اوجال سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 03:08 ب.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید.

مشغول جستجو در اینترنت برای یافتن متن تاریخ طبری (بخشی که به وقایع سال 60 و 61 هجری/ وقایع عاشورا می پردازد) بودم که به مطلب زیر برخوردم. گرچه اینک برای بنیان اندیشان تکلیف کلی تاریخ طبری و تواریخ دیگر مرتبط و به طور کلی تاریخ اسلام آشکار است، اما نگاهی به آن هم خالی از لطف نیست:

بررسی پیشینه تاریخ نگاری عاشورا
مقتل نویسی
هادی عالم زاده ، استاد دانشگاه تهران

http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1383/830122/world/idea.htm

«منابع قابل اعتماد تقریباً اتفاق نظر دارند که برای اولین بار در اوایل سده دوم هجری، ابومخنف لوط بن یحیی بن سعیدبن مخنف بن سلیم ازدی کوفی (ه .م ۱۵۸ ) گزارش های مربوط به واقعه کربلا را در کتابی که آن را «مقتل الحسین علیه السلام» نامید، گرد آورد. قراین تاریخی نشان می دهد که ابومخنف کتاب مقتل خود را در حدود دهه سوم از سده دوم هجری تألیف کرده است...»

«...اگر کتاب ابومخنف بر جای مانده و به دست ما رسیده بود، با اطمینان خاطر بسیاری می توانستیم آن را معتبرترین تاریخ واقعه کربلا بخوانیم، اما متأسفانه این کتاب در دسترس نیست(!!!!)، حتی کتاب مقتل الحسین کلبی نیز که براساس کتاب و روایات ابومخنف و عوانه بن الحکم تدوین شده بود بر جای نمانده است. (!!!!) بنابراین، قدیمی ترین و شاید معتبرترین تاریخی که حاوی گزار شهای مربوط به این واقعه است «تاریخ الرسل و الملوک» ابوجعفر محمد بن جریر طبری (ه.م ۳۱۰ ) است.»

«پرسش بسیار مهمی که به این مطلب ارتباط می یابد و سزاوار است به عنوان یک مسئله مهم مطرح شود، این است که آیا از کتاب مقتل الحسین(ع) ابومخنف که تا این حد اهمیت و ارزش تاریخی دارد و احتمالاً تا سده هفتم هجری هم در دسترس مورخان بوده، نسخه ای بر جای مانده است یا نه؟ بحث در این باره نیز مجال بیشتری می طلبد، اما به اجمال باید گفت: در دوره های متأخر و نزدیک به عصر ما، کتابی با نام «مقتل الحسین علیه السلام» منسوب به ابومخنف بن لوطبن یحیی بن سعیدبن مخنف بن سلیم ازدی کوفی در دست است که به چاپ هم رسیده است. ولی قطعاً می توان گفت که این کتاب از ابومخنف نیست و بی تردید مؤلف آن شخص دیگری جز ابومخنف معروف است و حتی نمی توان با اطمینان از تاریخ و محل تألیف و نیز تاریخ چاپ آن سخن گفت...»

«دانشمند گرانمایه علامه شرف الدین در کتاب مهم و با ارزش خود «مؤلفان شیعه در صدر اسلام» می نویسد: «کتاب مقتل الحسین(ع) منسوب به ابومخنف مشتمل بر روایاتی است که ابومخنف خود از آنها خبر ندارد. این کتاب دروغ نامه ای است که به این مرد نسبت داده اند.» محدث قمی(ره) هم درباره آن می گوید: «کتاب مقتل الحسین علیه السلام ابومخنف که مورخان بزرگ متقدم بدان اعتماد و استناد و از آن نقل کرده اند مع الاسف نسخه ای از آن به جای نمانده است: اما کتاب المقتل موجود که بدو منسوب است از او نیست، حتی نمی توان آن را به هیچ یک از مورخان معتمد نسبت داد.»


این هم نتیجه گیری و جمع بندی نهائی از نویسنده مقاله که حقیقتا خواننده را به مجبور به بالانس زدن از شدت طرب می کند!!!

«با عنایت به ارزش و اهمیت و اعتبار روایات ابومخنف درباره واقعه کربلا، خوشبختانه بعضی از دانشمندان معاصر به جمع آوری، تدوین و تنظیم مجدد روایات و گزارش های ابومخنف (در کتاب مقتل الحسین مفقود(!!!!!) او) پرداخته و برپایه منابع معتبری که پیش از این از آنها سخن گفتیم، نظیر کتب طبری و شیخ مفید و نیز مقایسه و مقابله آنها با کتاب های قابل اعتماد دیگر، مانند مقتل خوارزمی، «مروج الذهب» مسعودی، «تاریخ یعقوبی»، «وقعه الصفین» نصربن مزاحم منقری و غیره، در واقع این کتاب را بازسازی و تجدید تألیف کرده اند.»

الحق که باز تألیف کتابی که «مفقود» است و هیچ نسخه ای از آن برجای نمانده، تنها از عهده "دانشمندان" بر می آید!!!!!

مسعود سنجری سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 03:30 ب.ظ

برادر بزرگ استاد پورپیرار
سلام علیکم

استاد در خصوص راه آهن فرمودید. اما ساخت جاده ها در ایران مربوط به چه زمانی است؟

والسلام علیکم
فی امان الله

دومینو سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 04:36 ب.ظ

باسلام خدمت استاد وسایر وستان بنیان اندیش
آدم وقتی مقالات استاد رو میخونه واقعا احساس دانایی میکنه.استاد عزیز مرحبا که حلاوت این دانایی رو مدیون توییم

[ بدون نام ] سه‌شنبه 7 آذر 1391 ساعت 11:54 ب.ظ

ترسیم جغرافیای کربلا
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910829001277

«یاسر عرفات» نبش قبر شد
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910907000060

[ بدون نام ] چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 12:09 ق.ظ

نام و تعداد دقیق شهدای کربلا + جدول
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910906000389

استخراج گنج فراعنه از کهن‌ترین گنجینه تاریخ + تصاویر
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910907000377

abbas چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 07:03 ق.ظ

http://moran.mihanblog.com/post/958

abbas چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 10:12 ق.ظ

http://www.arannews.ir/fa/news/8947.aspx

محمد نیسی چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 12:36 ب.ظ

سلام علیکم

استاد عزیز، عکس این یادداشت به مثابه تیر خلاصی است به قلب متوهمان تاریخ و اوج فلاکت و بدبختی شاه گدا را به تصویر می‌کشد.

حتی به خود زحمت نداده‌اند زمین را بپوشانند و زمینه بهتری مهیا کنند و باز همان پرده رنگ و رو رفته را مورد استفاده قرار داده‌اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


متأسفانه به دلیل پاره‌ای مشکلات گفتگوی زنده با استاد پورپیرار دیشب برگزار نشد و به فردا شب، پنجشنبه، ساعت 19:30 موکول شد.

شهاب چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 07:05 ب.ظ

خبری جالب از اربابان جعل!

"وقتی که ابراهیم اسحاق را کشت" [تیتر خبری تایمز اسرائیل]
یک محقق جوان نیویورکی معتقد است که اولین نسخه ی bible را کشف کرده که بچه کشی، قتل عام خونسردانه و تنها هفت فرمان را لحاظ می کند.

http://timesofisrael.us4.list-manage.com/track/click?u=cfb8b7e18d631d09f248bc525&id=adc15757f1&e=926ecc1c52

محمد نیسی چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 07:38 ب.ظ

طی دهه 1970 میلادی، بهای طلا از 35 دلار در هر اونس تا سال 1974 به 200 دلار در هر اونس رسید.

ولی بعد از آن اتفاقی جالب‌تر رخ داد و از اواسط 1976 تا 1980 بهای طلا به شکلی عجیب شروع به افزایش کرد و به 800 دلار در هر اونس رسید. در این بین هر آن کس که دو سال پیاپی کاهش بهای طلا را تحمل کرده بود توانست با سودی سرشار و از این آزمون خارج شود.

چنانچه با همین منطق به پیش رویم بهای طلا در سال 2013 با رشد 18 درصدی باید رقمی در حدود 2200 دلار در هر اونس یا چیزی نزدیک به آن را تجربه کند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/287944/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2013

محمد نیسی چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 08:28 ب.ظ

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «منشور کوروش» به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند موزه‌ی بریتانیا در آینده نزدیک برای نخستین‌بار در آمریکا به نمایش درمی‌آید.

http://isna.ir/fa/news/91090803468/-%D9%85%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%87

از خوانندگان قدیم چهارشنبه 8 آذر 1391 ساعت 08:34 ب.ظ

با سلام خدمت استاد و دوستان
استاد ظاهرا این شاه قلیون به دست شاعر هم بوده!!!!
دیوان کامل اشعار ناصرالدین شاه قاجار «ناصر»
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=8318:%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%8C%E2%80%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF&Itemid=8
با تشکر

محمد نیسی پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 01:56 ب.ظ

سلام‌علیکم

مطلب ذیل بسیار جالب است که یک طایفه تحت لوای خلاف کاری از هندوستان مهاجرت کرده و به زبان‌های مختلف مسلط شده است!!

چه خلاف‌کاران جالبی! که هم مهاجرت می‌کنند و هم زبان‌های متعدد یاد می‌گیرند و از همه مهم‌تر قبیله‌ای کوچ می‌کنند و از هنوستان هم هستند !!!

در میان طایفه فیوج، گروهی از مجرمان خانه به دوش هستند که از کشورهای همسایه به ایران آمده‌اند و با پوشش‌های مختلف به جرایم باندی گسترده مانند کلاهبرداری، جعل عنوان، دزدی و اخاذی دست می‌زنند.

این تبهکاران هم اکنون در چند استان کشور زندگی زیرزمینی دارند و همین موضوع شناسایی آنها را سخت کرده است، اما در سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد این طایفه که دست به اقدامات مجرمانه مختلفی زده‌اند به دام پلیس گرفتار شده‌اند و هنوز افراد سابقه‌دار زیادی در این طایفه وجود دارند.

گفته می‌شود اعضای این طایفه بزرگ از سال‌های بسیار دور بیابانگرد بوده و در شبه قاره هندوستان زندگی می‌کرده‌اند، اما امروزه دسته‌های مختلف این طایفه در نقاط مختلفی از ایران مانند کرمانشاه، کردستان، مازندران، گرگان، فارس، اصفهان، بوشهر، آذربایجان، همدان، زنجان، خراسان، تهران و کرج سکونت دارند.

اعضای این طایفه بزرگ در مسیر تحولات خود به زبان فارسی، لری، کردی، ترکی و عربی مسلط شدند و حتی در رفت و آمد‌های غیرقانونی به کشور‌های دیگر به زبان هندی، اردو، عربی، روسی، چینی، انگلیسی و ایتالیایی نیز آشنایی کامل پیدا کردند، به نحوی که بسیاری از آنان به واسطه آشنایی با زبان‌های مختلف به مجرمانی بین‌المللی تبدیل شده‌اند و حتی در کشورهای اروپایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

در هر دسته از فیوج‌ها یک مرد مسن به عنوان رئیس شناخته می‌شود که وظیفه پایان دادن به اختلافات و مشاجرات درون قبیله‌ای را دارد و تقسیم اموال نیز به‌عهده اوست.

افراد این طایفه، چه زن، چه مرد و حتی بچه برای گذراندن زندگی دست به اعمال خلافکارانه می‌زنند، با پراکنده شدن آنها در سایر نواحی کشور کلاهبرداری‌، کف‌زنی‌، بدل‌اندازی‌ و دزدی‌هایشان سازمان یافته شده، هم داخل کشور هم خارج از کشور با پوشش‌های مختلف دست به اعمال مجرمانه می‌زنند که بیشتر جرایم آنها بدون خشونت و به واسطه مهارت‌های مجرمانه مانند سرعت عمل، اقدامات گروهی و تسلط به چند زبان، انجام می‌شود.

مردان فیوج معمولا با استفاده از کارت‌های جعلی و خروج غیرقانونی از مرز‌ها خارج یا وارد می‌شوند تا نقشه‌های مجرمانه خود را در نقاط مختلف دنیا به اجرا درآورند.

استفاده از مهارت چرب‌زبانی و تسلط به زبان‌های خارجی یکی از شیوه‌های رایج آنها برای کلاهبرداری‌های بدون برنامه‌ریزی این افراد است.

در این شگرد یکی از افرادی که به زبان‌های خارجی تسلط دارد به عنوان عامل اصلی نقشه وارد معرکه می‌شود و طعمه اولین برخورد را با او دارد.

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100829074550

محمد نیسی پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 02:02 ب.ظ

پیش‌بینی مشاور امنیتی 4 رییس‌جمهور آمریکا از مقصد بعدی دسیسه یهود یعنی " بهار عربی "

ریدل که در زمینه امنیتی، تروریسم و خاورمیانه مشاور چهار رییس جمهور آمریکا از جمله باراک اوباما بود، گفت:

عربستان و الجزایر مهره‌های بعدی دومینویی خواهند بود که فروپاشی آنها از تحولات تونس آغاز شد و اکنون با جنگ در سوریه ادامه دارد.

http://old.irna.ir/News/80431746/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%B5%D8%B1-%D8%AF%DA%86%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/

منصور پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 06:16 ب.ظ

سلام استاد
اگر اشتباه نکنم تکیه دولت قدیمی ترین سندی است که برای تعیین قدمت روضه خوانی و آخوند بازی و بطور کلی قوام بخشیدن به شیعه گری به آن استناد می کنند. می گویند که این بنا از زمان ناصرالدین شاه دایر بوده ولی رضا شاه آن را از حالت متروکه درآورد و دوباره به آن رونق داد. آیا مدرکی دال بر این مدعا وجود دارد یا اینکه این مکان از اساس از زمان رضاشاه دایر شده است.
سلامتی شما را از خداوند مسئلت دارم

محمد نیسی پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 07:36 ب.ظ

ادعایی جدید و مضحک از همان جنس جعلیات یهود :

قتل‌عام 10 میلیون ایرانی در جنگ جهانی اول توسط ارتش انگلیس !!!!!!

معلوم نیست این 10 میلیون را از کجا گیر آرودند که کشتند؟!

و از آن مهم‌تر به چه دلیلی ارتش سلطنتی بریتانیا یک مشت گرسنه قحطی‌زده را قتل‌عام کند؟

تصاویری که به همراه این مطلب است به خوبی حال و روز مردم ایران در آن زمان را نشان می‌دهد که حتی توان اداره امور منزل را نداشتند چه رسد به ایجاد مزاحمت برای ارتش بریتانیا !

http://borna-chemist.persianblog.ir/post/76

به گمانم یکی دو یادداشت در رد این ادعای شاخ دار و نقد کتاب مجد نوشته ام.

علیرضاـ۱ پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 11:28 ب.ظ http://onroyseke.blogfa.com

سلام
با اجازه استاد

بررسی برچسبهای گلی خورهه محلات (مهناز رحیمی فر . بخش موزه ملی ایران)

تجارت در زمان ساسانی .(ریچارد نلسون فرای )

آثار ایران .آندره گدار . چارتاقی ها

(نظام گاهشماری در چارتاقی . رضا مرادی غیاث آبادی )


خوب منظور؟

محمد نیسی پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 11:36 ب.ظ

توافق امریکا و اسرائیل در حمایت از اخوان المسلمین

محمد بوری، روزنامه نگار ترک در یادداشتی که در وب سایت اولوصال کانال منتشر کرد، گفت که اسرائیل و امریکا با گروه‌های اخوان المسلمین توافق کرده‌اند که در قبال حمایت از آنها در این کشورها در سرنگونی حکومت‌های سکولار، این گروه‌ها نیز پروژه‌های این دو را در منطقه پیش ببرند.

به گزارش پایگاه خبری نون 14، به گفته وی، آنکارا نیز به اسرائیل و امریکا قول مساعد داده است تا در ازای حمایت آنها از اخوانی‌های منطقه در پروژه تشکیل خاورمیانه بزرگ نهایت همکاری را داشته باشد.


http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1909687/%D8%A7%D8%B2+%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1+%D8%AF%D8%B1%D9%BE%D8%B4%D8%AA+%D8%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87+%D8%A8%D8%A7+%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1+%D8%AA%D8%A7+%D8%AF%D9%84%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C+%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86+%D8%A7%D8%B2+%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82+.html

سیما پنج‌شنبه 9 آذر 1391 ساعت 11:52 ب.ظ

آقای نیسی پیشبینی این آقای مشاور چهار رئیس جمهور مصداق همان ضرب المثلی است که خواجه شیره را خورد و گفت شیرین است
بیچاره اون چهار رئیس جمهور که همچین مشاوری داشتن

علیرضاـ۱ جمعه 10 آذر 1391 ساعت 12:43 ق.ظ http://www.onroyseke.blogfa.com

استاد عزیز
در باب تاریخ باستان ما که زوری نداریم. داشته ما مقداری رو بود تا گوشه ای دیگر از اسناد پوریم و ایرانی فاقد تجمع ملی وبومی برای ساسانی واشکانی پرستان معلوم گردد.
دوستان عزیز برای دیدن نمادهای ملی ساسانی یافت شده در خورهه میتوانند به این وبلاگ سر بزنند.
باتشکر

منصور جمعه 10 آذر 1391 ساعت 01:38 ق.ظ

با سلام
مصاحبه با وصال امروز پنجشنبه را دیدیم. عالی بود. از تمام دوستانی که زحمت می کشند بخصوص آقایان نیسی و غفوری تشکر ویژه دارم. پیشنهاد می شود جناب استاد هنگام مکالمه صدای تلوزیون خود را مطلقا خاموش کنند و فقط با اسکایپ مکالمه کنند تا از انعکاس صدا و بریده شدن مکالمه جلوگیری شود.

اطاعت می شود.

نتاب جمعه 10 آذر 1391 ساعت 01:55 ق.ظ

با سلام استاد خستە نباشید!

یک سوال برایم پیش آمدە:
در قرارداد مرزی 1914 آمدە کە ایران از ادعای سلیمانیە دست بکشد و در امور آنجا دخالت نکند (نقل بمعنی).

با توجە بە اینکە در زمان رضا شاە سربازی اجباری شد، آیا در 1914 ایران لشکر و سرباز داشتە کە بە مرزھای منطقە سلیمانیە اعزام کند، یعنی آنچنان نیرویی اعم از نظامی یا سیاسی - فرھنگی داشت کە بتواند یا بخواھد در آن مناطق اعمال نفوذ کند؟

وقتی خود ناصرالدین شاه و به تبع ان امیرکبیر و کشنده شاه و فلان نقاش و پاره ای از شیوخ قلابی اند دنبال کدام ارتش می گردید؟

abbas جمعه 10 آذر 1391 ساعت 06:56 ق.ظ

http://www.populstat.info/Asia/iranc.htm

آقای عباس. ممنون هم باز شد و هم بسار قابل استفاده بود. ایا جدول اختصاصی برای ایران نیز یافت
می شود؟




ضمنا استاد عابدی عزیز. ظاهرا دل سایت برای شما تنگ شده.

[ بدون نام ] جمعه 10 آذر 1391 ساعت 10:27 ق.ظ

لینک‌های مصاحبه‌ی پنجشنبه 29 نوامبر 2012 که از سوی گروه ناریا ایمیل شده است:
رمز فایل‌ها
http://purpirar.blogsky.com/
لازم است تمام فایلهای مشابه را در یک مکان دانلود کرده و با کلیک راست روی یکی از آن‌ها از حالت زیپ خارج نمایید.

download all pictures at once:
http://s2.picofile.com/file/7569625799/images.rar.html

links of mail talks:
http://s1.picofile.com/file/7569609244/Narias_Interview_30_Nov_2012_part1.rar.html
http://s1.picofile.com/file/7569579030/Narias_Interview_30_Nov_2012_part2.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7569585806/Narias_Interview_30_Nov_2012_part3.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7569591070/Narias_Interview_30_Nov_2012_part4.rar.html
http://s1.picofile.com/file/7569597418/Narias_Interview_30_Nov_2012_part5.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7569603010/Narias_Interview_30_Nov_2012_part6.rar.html

images described:
http://s1.picofile.com/file/7569614515/pic1.jpg
http://s2.picofile.com/file/7569614729/pic2.jpg
http://s2.picofile.com/file/7569615157/pic3.jpg
http://s1.picofile.com/file/7569615478/pic4.jpg

shown images after disconnection:
http://s1.picofile.com/file/7569613759/after_disconnection1.jpg
http://s1.picofile.com/file/7569614080/after_disconnection2.jpg
http://s2.picofile.com/file/7569614187/after_disconnection3.jpg
http://s2.picofile.com/file/7569614301/after_disconnection4.jpg
http://s2.picofile.com/file/7569614408/after_disconnection5.jpg

talks after reconnection:
http://s1.picofile.com/file/7569623010/lost_part.rar.html

final image:
http://s1.picofile.com/file/7569613652/after_disconnection_comparing.jpg

دومینو جمعه 10 آذر 1391 ساعت 02:15 ب.ظ

سلام علیکم جناب نیسی،لطفا" زمان تکرار مصاحبه استاد ضفرو اعلام کنید. تا کسانی که موفق به مشاهده پخش زنده نشدن بتونن تکرارشو بببنن

آیدین جمعه 10 آذر 1391 ساعت 06:17 ب.ظ

پوزش بخاطر کتاب آتشکده‌های ایران
رضا مرادی غیاث آبادی
چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰
نگارنده قصد دارد در این نوشتار بابت اطلاعات نادرستی که پانزده سال پیش در کتاب «آتشکده‌های ایران» به خواننده داده است، پوزش بخواهد و آن اشتباه را جبران کند. هر چند این کتاب اکنون نایاب است و قصدی برای انتشار مجدد آن نیست، اما امیدوار است که کتابخانه‌ها و اشخاصی که این کتاب را در اختیار دارند، نسخه‌ای از این نوشته را ضمیمهٔ آن کنند. (چاپ کنید)
چاپ نخست کتاب آتشکده‌های ایران در سال ۱۳۷۵ و چاپ دوم آن در مجموعهٔ دایره‌المعارف عکس ایران در سال ۱۳۷۶ منتشر گردید. این کتاب به دوست و همراه عزیز و گرامی تاجیک، آقای رحمان رجبی (رحمان یزدانوویچ رجبوف) تقدیم شده بود و از ایشان نیز بابت این قصور پوزش می‌خواهم.
در این کتاب تعداد ۲۵ آتشکده ایران معرفی شده بودند و در زیرنویس عکس‌ها از عنوان «آتشکده» برای آنها استفاده شده بود. این در حالی است که هیچکدام آن آثار (حتی یکی از آنها)، آتشکده باستانی نبودند.
این اشتباه از آنجا ناشی شده بود که در تداول غلط و رایج تردید نکرده بودم و نسنجیده از پژوهشگران و نویسندگانی که عنوان آتشکده را به این بناها اطلاق می‌کردند، پیروی کرده بودم. در حالیکه باور کورکورانه از نظریه‌ها و ادعاهای موهوم، و بررسی نکردن دلایل و شواهد، برای هیچ پژوهشگری زیبنده نیست.
پس از آنکه به این نتیجه رسیدم که اطلاق عنوان آتشکده به این بناها نادرست است و هیچ شاهدی آنرا پشتیبانی نمی‌کند، پرسش دیگری مطرح شد و آن اینکه چرا و به چه دلیل چنین ادعایی تا این اندازه عمومیت یافته است؟ بخصوص با توجه به اینکه کمترین منابع مکتوب یا شواهد باستان‌شناختی مبنی بر چنین انتسابی از هیچکدام آن بناها بدست نیامده بود. پاسخ به این پرسش دشوار بود و نگارنده احتمال می‌داد که شاید کسی برای نخستین بار چنین فرضی را مطرح کرده و سپس دیگران به اعتبار او، آنقدر آن فرض را تکرار کرده‌اند تا از فرط تکرار شبیه به واقعیت شده است.
اما ادامه پیگیری‌ها و کنجکاوی‌ها، پرده از واقعیت‌های دیگری برداشت. آن واقعیت تلخ عبارت بود از مکتب‌سازی‌ها، هویت‌تراشی‌ها و القائات اردشیر ریپورتر- نماینده انجمن زرتشتیان هند و جاسوس و رئیس سرویس مخفی اطلاعات بریتانیا در ایران- در معرفی و نامگذاری هرگونه بنای ناشناخته با کارکرد نامعلوم تحت عنوان مجعول آتشکده. او همچنین ترتیبی داده بود تا با مشارکت پارسیان هند تعدادی آتشکده در تهران، یزد و کرمان ساخته شود و قدمت آنها با تبلیغات مستمر به عصرهای کهن منسوب گردد (برای آگاهی بیشتر بنگرید به: «اردشیر و شاپور ریپورتر، عاملان سلطه بریتانیا در ایران»).
اما این اشتباه در نهایت به نتیجه نیکویی رسید و آن چنین بود که دقت در سازه‌ها و شک و تردیدهای بعدی پیرامون آنها، مرا به سمت مطالعه مناسبات چارتاقی‌های ایران با تغییرات میل محور خورشید کشاند و به شناسایی سازه‌های خورشیدی و کاربری تقویمی چارتاقی‌های ایران منجر شد.
اغتشاش دیگری که در این زمینه رخ داده است، اختلاط مفاهیم «آتشکده»، «آتشگاه» و «آتشدان» است. چنان که گویی آتش برای ایرانیان فقط و فقط برای اعمال عبادی زرتشتی بوده و فاقد هرگونه کاربرد و کارکرد دیگری بوده است. این سه مفهوم در حالی بر اثر تکرار و تبلیغات فراوان بجای یکدیگر نشسته‌اند و معنا و مفهومی مذهبی بخود گرفته‌اند، که تنها نخستین آنها- یعنی آتشکده- در مواردی می‌تواند در بردارندهٔ مفهومی مذهبی باشد و از میان آن مفاهیم مذهبی نیز، فقط بخشی از آن به آتش‌پرستی دین زرتشتی مربوط می‌شود.
اما آتشگاه به هر محوطه یا بنایی گفته می‌شود که در آن آتشی افروخته شود. مانند یک میل پیام‌رسانی. آتشدان نیز به هر ظرف یا اجاق یا کوره یا تنوری گفته می‌شود که برای پخت‌وپز، سفال‌پزی، زغال‌سازی، پهن‌سوزی، آهنگری و غیره استفاده می‌شود.
اما توضیح مختصری در بارهٔ آنچه که در آن کتاب آورده بودم و بناهایی که به تأسی از تداول غلط و رایج، آنها را آتشکده نامیده بودم، عبارتند از:
- یازده چارتاقی منفرد که هیچکدام از آنها آتشکده نبوده‌اند و دارای مشخصه‌هایی در پیوند با خورشید و احتمالاً با آیین میترا هستند. به عبارت دیگر این چارتاقی‌ها نه تنها آتشکده نبوده‌اند، که حتی بناهایی بوده‌اند که پس از تنگ‌نظری‌ها و قتل‌عام‌های دینی موبدان زرتشتی عصر ساسانی، ویران و یا متروک شده بودند.
- بنای مشهور به تخت‌سلیمان در شمال تکاب که مجموعه‌ای از کاخ‌های تفریحی از زمان ساسانیان (و احتمالاً پیش از آن) تا زمان ایلخانیان بوده است.
- بنای مشهور به صفه سرمسجد در شهر مسجدسلیمان که کاخ یا نیایشگاهی از دورهٔ پیش‌هخامنشی و همراه با سازه‌ای خورشیدی است.
- بنای مشهور به تپه‌میل در راه میان شهرری و ورامین که بر روی یک تپه پیش‌تاریخی ساخته شده و کاربرد نامعلوم دارد.
- بنای مشهور به مهربین در راه اصفهان به نجف‌آباد که کاربردی نامعلوم دارد و اخیراً نام آتشگاه را بر آن نهاده‌اند. هر چند در برخی متون کهن اشاره‌ای به وجود آتشگاهی در منطقه مهربین شده است، اما آن متون آشکارا میان آتشگاه با بنای قلعه‌مانند «مهربین» که مکان آنرا بر فراز کوه دانسته‌اند، تفکیک قائل شده‌اند.
- بنای مشهور به تخت‌رستم در غرب شهریار که یک میل پیام‌رسانی همراه با یک تختگاه ناشناختهٔ دیگر بوده است.
- بنای مشهور به قلعه‌دختر در جنوب قم که کاربردی ناشناخته داشته و در سال‌های اخیر بطور کامل منهدم شده است.
- آتشکده‌های شهرهای تهران، یزد، کرمان، و نیز آتشکده‌های تفت، خرمشاه، قاسم‌آباد، زین‌آباد و رحمت‌آباد در حوالی یزد، هیچکدام آتشکده‌های باستانی نیستند و همگی در دوران نفوذ اردشیر ریپورتر ساخته شده و برای آنها یا برای آتش آنها سابقهٔ دیرین تراشیده شده است.
البته بجز اینها، بناهای دیگری نیز وجود دارند که معمولاً با یکی از عناوین موهوم آتشکده، آتشگاه یا آتشدان معرفی می‌شوند؛ اما نگارنده در همان زمان نیز در صحت چنین انتساب‌هایی تردید کرد و در آن کتاب، کاربری آنها را به عنوان آتشکده نپذیرفت. از آن جمله‌اند: میل اژدها در نورآباد ممسنی، بنای منتسب به آناهیتا در بیشاپور، کاخ فیروزآباد، و سکوهای سنگی با کاربری ناشناخته در پاسارگاد، نقش‌رستم و تنگ کرم فسا.
جالب است که بناهایی را به عنوان آتشکده معرفی و تبلیغ کرده‌اند که دارای تفاوت بسیار متنوعی در شکل و ساختار و نقشه هستند و در بسیاری موارد کمترین شباهتی به یکدیگر ندارند.
ارائه اطلاعات غلط و موهوم (بخصوص اگر متکی بر تلقین‌های سلطه‌گرانهٔ استعماری باشد)، نه تنها در ذات خود کاری ناپسند است، که سدی در راه دستیابی به واقعیت‌ها است. چنانچه این اصرارهای مداوم و مکرر وجود نمی‌داشت، شاید تاکنون به رمز و راز بسیاری از این مجهولات پی برده شده بود.
در پایان ضمن پوزش مجدد بخاطر اطلاعات غلطی که تحت تأثیر تداول غلط و رایج به مخاطب داده بودم، آرزو می‌کنم کسان دیگری نیز که بنا به عادت و تکرار، بسیاری از بناهای باستانی ایران را آتشکده خطاب می‌کنند، یا از این ادعای نادرست و گمراه‌کننده دست بردارند و یا برای آن مدارک ملموس و شواهد باستان‌شناختی عرضه کنند.
نگارنده پس از هجده سال بررسی پیرامون این موضوع و سفرهای مکرر و بررسی بناها از نزدیک، بر این گمان است که در سراسر ایران حتی یک آتشکده باستانی با قطعیت شناسایی نشده است و حتی اطلاع نداریم که معماری آتشکده دارای چه مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی بوده است. به نظر می‌رسد که تمامی آتشکده‌های باستانی یا ویران شده‌اند و یا با تغییر کاربری تبدیل به مسجد شده‌اند.
گفتارهای دیگر:
انتشار کتاب چارتاقی‌های ایران
آتشکده پردغان: بازماندی در پیوند با مزدکیان فراهان
انتشار کتاب فرهنگنامه ایران باستان
رنج های بشری ۷۷: مجازات زن بخاطر گناه مرد در دین زرتشتی
معرفی کتاب «جعل فرهنگ شرق نزدیک باستان»
انتشار کتاب «ایران چیست؟»
انتشار کتاب کتیبه خارک
پیشگفتار کتاب فراهان‌نامه
انتشار کتاب ارزندهٔ واژه‌های فارسیِ عربی شده
چاپ کتاب اسپیت‌نامه
http://ghiasabadi.com/persian-fire-temple.html

اقای ایدین. در برابر این همه خیال پردازی های متنوع، چون ساسانیان و میتراییسم و مزدکیان و غیره، کاش بر سر اعتقاد اتشکده ای خویش باقی می ماند.

naina pagwan جمعه 10 آذر 1391 ساعت 11:16 ب.ظ

استاد این روزها به دلیل مشکلی دچار اضطراب هستم و وقتی نماز می خونم بلافاصله دلشوره و اضطرابم از بین میره.و ارامش عجیبی جای اون رو میگیره.به طوری که دلم میخواد اون نماز رو یکبار دیگه از اول بخونم.
اینکه آدم با ذکر چند تا جمله ناگهان حالش دگرگون بشه جای سوال داره .
به نظرم حکمت نماز خیلی بیشتر از اون چیزیه که مسلمونای امروز دنیا فکر می کنن.
خدا که همیشه حواسش به بنده هاش هست.ولی موقعی که منم به سمتش توجه میکنم اتصال و ارتباط دو طرفه میشه و موجی از انرژی به سمتم میاد که قابل توصیف نیست. فقط میشه تجربه اش کرد.
حالا میشه فهمید که چرا خدا به پیامبر میگه (به مومنان بگو موقعی که اذان میگن کاروکاسبی رو زمین بگذارن و به صف نماز بپیوندند که این براشون بهتره. اگر که بدونن.)

هنوز خیلی مونده که مردم دنیا به رمز و رازهای قران پی ببرن.این تجربه ها به من ثابت کرده که برای شناخت خدا و آرامش درونی لازم نیست حتما "عارف" بشی یا مثل صوفی ها دور خودت بچرخی یا ملق بزنی.قران ساده ترین راه رو نشون داده.

اونهایی که از نماز غفلت میکنن کلاه بزرگی به سرشون رفته. وکلاه بزرگتر به سر غیر مسلمون هایی که در طول مدت زندگی شون تو این دنیا هرگز نمی فهمن دین اسلام چه جور دینیه و چی داره میگه.
یه شکرگزاری ویژه لازمه به درگاه خداوند که ما جز اون گروه نیستیم.

[ بدون نام ] شنبه 11 آذر 1391 ساعت 01:39 ق.ظ

سلام‌علیکم

جناب دومینو

متاسفانه زمان‌بندی دقیق و مشخصی برای باز پخش برنامه‌ها وجود ندارد.

مثلاً قرار بود ساعت 23:00 تکرار برنامه پخش شود ولی ساعت 18:30 پخش شد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جناب آقای منصور

بابت اظهار لطف و دلگرمی‌تان ممنون هستم

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 03:43 ق.ظ

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Iran_Population_1260-1385.JPG

آقای عباس. ممنون. گمان می کنم قبلا این تراز چاژ شده بود.

علیرضا_1 شنبه 11 آذر 1391 ساعت 06:46 ق.ظ http://www.onroyseke.blogfa.com

استاد عزیز .اگر ممکن است به دلیل این که مارکام را به افغانستان فرستادند , توصیفی از افغانستان آن زمان نیز ارائه دهید . حتی در منابع هم آمده است که حدود 1870 ارتش انگلیس شکست سختی از افغانها خورده و به وسیله افغانیها تار ومار شدند.
باتشکر

ظاهرا موضوع شکست ارتش انگلیس از افغان ها در قریب ۱۵۰ سال قبل واقعیت رخ داده تاریخی است. هرچند تحقیق جامعی در این باره ندیده ام. به هر حال ارتش ملکه نمی توانسته است از ارتش سرخ و لشکر کشورهای متحد سرمایه داری قوی تر بوده باشد که هر دو مفتضحانه در ستیز با کوه نشینان و قبایل افغان تار و مار شده اند.

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 06:58 ق.ظ

http://www.populstat.info/Asia/turkeyc.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:01 ق.ظ

http://www.populstat.info/Asia/iraqc.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:05 ق.ظ

http://www.populstat.info/Asia/saudiarc.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:08 ق.ظ

http://www.populstat.info/Asia/mongolic.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:10 ق.ظ

http://www.populstat.info/Asia/chinac.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:13 ق.ظ

http://www.populstat.info/Europe/azerbaic.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:17 ق.ظ

http://www.populstat.info/Europe/netherlc.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:20 ق.ظ

http://www.populstat.info/Europe/portugac.htm

abbas شنبه 11 آذر 1391 ساعت 07:22 ق.ظ

http://www.populstat.info/Asia/afghanic.htm

آقای عباس. ممنونم. حالا بد نیست خیلی ها نگاه دوباره به تاریخ خود بیاندازند.

[ بدون نام ] شنبه 11 آذر 1391 ساعت 11:35 ق.ظ

salam
gooya linke mosahebat moshekel dare!!

بولوت شنبه 11 آذر 1391 ساعت 12:05 ب.ظ

سلام استاد
ایا صلاه که در قران امده بمعنای نماز است یا تشکر؟ و کلمه اقامه بمعنای مقیم شدن و ماندن است یا بپا داشتن؟ با توجه به اینکه ترتیب نماز در قران نیامده ایا چنین شکل فیزیکی نماز خواندن صحیح است ویا از ایین یهودیت برداشته شده است؟ ممنون میشوم اگه راهنمایی کنید.
خدا قوت

تا هوا سردتر نشده و خطر چاییدن تهدیدتان نکرده سری به قم و دفتر حضرات بزنید. دس ت خالی برنخواهید گشت.

علیرضاـ۱ شنبه 11 آذر 1391 ساعت 01:28 ب.ظ

من مهدی موعود هستم! / سید محمد نوربخش؛ ترجمه رسول جعفریان

رساله ای است از سید محمد نوربخش که در سال 826 هجری ادعای مهدویت کرد و در این رساله تلاش نمود تا مخاطبان خود را قانع کند که بر اساس شواهد و مدارک قطعی وی همان مهدی موعود است که برای برپایی حکومت عدل قیام کرده است.

http://www.panoramio.com/photo/25654481

یک مقبره مشکوک با همان گنبدهای مخروطی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد